Hakkımızda

AKTÜERYA VE FON YÖNETİMİ DAİRE BAŞKANLIĞI

Sosyal güvenlik, bireylerin yaşlılık, hastalık, sakatlık, ölüm gibi sosyal riskler karşısında uğrayacakları ekonomik kayıpları toplumun geniş bir kesiminin katkılarıyla oluşmuş bir havuzdan tazmin etmeye yönelik bir sistemdir. Sistemin sürdürülebilirliği, oluşturulan sosyal güvenlik havuzunun geleceğe yönelik yükümlülüklerini etkileyen tüm bu risklerin doğru analiz edilebilmesine ve belirsizliklerin çeşitli tekniklerle görünür kılınmasına bağlıdır. Özellikle uzun vadeli sigorta kollarında, sosyal güvenlik sistemi fon birikimi aşamasında iken cari giderlerin sorunsuz karşılanabiliyor olması, sistemin aktüeryal anlamda dengede ve sürdürülebilir olduğunu ifade etmez. Çünkü aynı süreçte geleceğe dönük yükümlülükler de sistemin borcu olarak birikmektedir.

Sosyal güvenlik sisteminin yapısı gereği barındırdığı bu riskleri ve belirsizlikleri görünür kılıp ölçülebilir hale getirerek sistemin dengesini, sürdürülebilirliğini sürekli gözetim altında tutabilmek amacı ile Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığına bağlı olarak kurulan, 15/07/2018 tarihli 4 Sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 413. Maddesinde “Hizmet Birimleri” arasında sayılan ve 419. Maddesi ile görevleri tanımlanan Aktüerya ve Fon Yönetimi Daire Başkanlığının en temel vazifesi, sosyal güvenlik sisteminin gidişatını gözlemlemek ve ileride karşılaşılabilecek problemleri önceden tespit ederek gerekli önlemlerin zamanında alınmasına katkı sağlamaktır.

Bu temel vazifeyi yerine getirmek yönünde Aktüerya ve Fon Yönetimi Daire Başkanlığına 4 Sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi ile verilen görevler şunlardır:

  • Kurumun nakit ve benzeri varlıklarını finansal araçlar vasıtasıyla değerlendirmek.
  • Nüfus yapısı ve finansman yönünden kısa, orta ve uzun vadeli aktüeryal esaslara göre projeksiyonlar yapmak, finansman, fon yönetimi ve  aktüerya ile ilgili her türlü istatistikî bilgiyi derlemek, bu bilgileri değerlendirerek sonuçlarını ilgili birimlere bildirmek.
  • Tahsilat ve ödemelerin hızlı, güvenli ve düşük maliyetle yapılması hususunda banka ve diğer finansal kuruluşlarla protokol yapmak.
  • Finansman kaynakları ile yapılmakta olan ödemelerden yararlanma şartları ve yardım tutarları arasındaki ilişkiyi inceleyerek teknik bilânçoyu hazırlamak.
  • Başkan tarafından verilecek benzer nitelikteki diğer görevleri yapmak.

 

17/11/2016 tarih ve 424 sayılı Yönetim Kurulu kararı ile çıkarılan çalışma yönetmeliğiyle Aktüerya ve Fon Yönetimi Daire Başkanlığına ilaveten verilen benzeri nitelikteki görevler de şunlardır:

 

  • Kurumun nakit ve benzeri varlıklarını finansal araçlar vasıtasıyla değerlendirmek,
  • Nüfus yapısı ve finansman yönünden kısa, orta ve uzun vadeli aktüeryal esaslara göre projeksiyonlar yapmak, finansman, fon yönetimi ve aktüerya ile ilgili her türlü istatistiki bilgiyi derlemek, bu bilgileri değerlendirerek sonuçlarını ilgili birimlere bildirmek,
  • Tahsilat ve ödemelerin hızlı, güvenli ve düşük maliyetle yapılması hususunda banka ve diğer finansal kuruluşlarla protokol yapmak,
  • Finansman kaynakları ile yapılmakta olan ödemelerden yararlanma şartları ve yardım tutarları arasındaki ilişkiyi inceleyerek teknik bilançoyu hazırlamak,
  • Kurumun gelir ve giderlerini göz önünde bulundurarak günlük, aylık ve yıllık gelir-gider tahminleri yapıp finansman ihtiyacını tespit etmek ve ilgili kurumlara bildirmek,
  • Taşınmazları hariç olmak üzere Kurum iştiraklerinin her türlü işlemlerini yürütmek,
  • Kurum istatistiklerinin derlenmesi, değerlendirilmesi, yayınlanması ve ilgili paydaşlarla paylaşılmasına ilişkin iş ve işlemleri yapmak,
  • Daire Başkanlığının görevleri ile ilgili mesleki ve bilimsel konularda, akademik ve kurumsal gelişmeler ile yayınları takip etmek, personelin mesleki gelişimine katkıda bulunmak amacıyla gerek yurt içi gerek yurt dışı eğitim, kongre, toplantı vb. organizasyonları düzenlemek, katılım sağlamak.